ترویسکه‌ی ئاگر ..... سیه مال نیو ... خوش خوش مه سوزه ..... وه دامن کووه

 
 
چه کسی مسئول است؟؟
موضوع : فرهنگی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/9/93/Kermanshah-main.jpg


رشد آمار طلاق در کرمانشاه «رشد قابل توجه» داشته و استان کرمانشاه را در بالای جدول آمار طلاق در کشور قرار داد و آن«یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی» در این شهر و دلایل آن «بیکاری و اعتیاد» و بی ثمر و ناموفق بودن سیاست‌های دولت است همچنین کرمانشاه یکی از بیشترین آمار نزاع های خیابانی در ایران را به خود اختصاص داده‌است.

پوران درخشنده :

بالا بودن آمار بی‌کاری، افزایش طلاق، و آمار بالای معتادین در این شهر همه و همه گویای این مطلب است که در این شهر کار فرهنگی قابل توجه صورت نمی‌گیرد و استان کرمانشاه در حال طی کردن یک روند غیر فرهنگی است



ویکی پدیا


نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : پنجشنبه ششم مرداد 1390
زمان : 11 PM
طاق وسان
موضوع : فرهنگی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره‌ی ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ايران واقع شده است. وجود کوه و چشمه در اين مکان، آن را به گردشگاهی روح‌فزا تبديل نموده که از زمان‌های ديرين تا به امروز مورد توجه بوده است.

طاق بستان در زبان بومی (کردی) طاق وسان گفته می‌شود. «سان» به معنی سنگ می‌باشد و به اين ترتيب طاق بستان طاق سنگی معنی می‌دهد. اين مجموعه در قرن سوم ميلادی ساخته شده است. شاهان ساسانی نخست نواحی اطراف تخت جمشيد را برای تراشيدن تنديس‌های خود برگزيدند، اما از زمان اردشير دوم و شاهان پس از او طاق بستان را انتخاب کردند که در بين راه جاده‌ی ابريشم قرار داشت و دارای طبيعتی سرسبز و پر‌آب بود.

طاق بستان شامل سنگ‌نگاره‌ی تاج‌گذاری اردشير دوم و دو طاق ميباشد که طاق کوچک‌تر شاهپور دوم و سوم و طاق بزرگ‌تر خسرو پرويز را به تصوير کشيده است. در سمت راست طاق کوچک‌تر و در بيرون از طاق سنگ‌نگاره‌ای تراشيده شده که تاج‌گذاری اردشير دوم را نشان ميدهد.

تاج‌گذاری اردشير دوم

در اين تصوير شاه در ميان و در سمت راست وی فروهر (FARAVAHAR) قرار دارد.

برابر آيين ايرانيان باستان هر کس که می‌خواست شاه باشد لازم بود دارای شايستگی شاهی و فر کيانی (ايزدی) باشد. از نيروی اين فر کيانی است که شخص به کمالات روحانی و نفسانی آراسته می‌گردد و از سوی خداوند برای راهنمايی مردم برگزيده می‌شود. در آيين زرتشتيان، هر کس که مورد خشنودی پروردگار باشد خواه پادشاه، خواه پارسا يا خواه دانشمند، دارای فر ايزدی است.

نگاره‌ی فروهر هميشه در زمان باستان به صورتی که در اينجا نقش شده، نمايان است که در آن فروهر تاجی کنگره‌دار بر سر دارد و حلقه‌ی فر ايزدی را به شاه می‌دهد. لباس شاه و نگاره‌ی فروهر تا حدی يکسان است. هر دوی آن‌ها شلواری چين‌دار به پا دارند که توسط بندی به مچ پايشان چسبيده است. هم‌چنين هر دو دارای کمر‌بند و دست‌بند هستند. درسمت چپ شاه، ميترا يا مهر، پيامبر باستانی ايران قرار دارد. مسيح از لحاظ تولد و آيينش بسيار شبيه ميتراست. حتی بسياری از آيين‌های مسيحی همان آيين‌های ميتراييسم هستند.

تصوير وی در کنار تصوير شاه بيان‌گر پاک شدن قلب شاه از نفرت و روی آوردن به مهرورزی است که اين مفهوم همواره از ديد ايران‌شناسان بيگانه دور مانده است. پيکان‌های نوری از سر ميترا در تمامی سمت‌ها پراکنده شده و هر پيکان نوريست که مهر می‌پراکند تا شاه را در بر گيرد. هم‌چنين ميترا شاخه‌ای از نبات که «برسم» نام دارد در دست دارد که با آن مشغول اجرای آيين زايندگی و کاميابی است.

طاق کوچک از مجموعه‌ی طاق بستان

طاق کوچک که بين نگاره و طاق بزرگ‌تر واقع شده، دارای دو نقش در بالای ديواره‌ی طاق و دو کتيبه است. اين کتيبه‌ها به خط پهلوی ساسانی هستند و داستان نقوش را بيان می‌کنند. دو تنديس طاق کوچک، نقش های شاهپور دوم و سوم هستند.

در سترگ‌ترين طاق، سه تنديس مشاهده می‌شود. شاه در ميان، فروهر در سوی راست وی، که مانند تاج‌گذاری اردشير دوم است و آناهيتا در سوی چپ شاه. آناهيتا فرشته‌ی آب‌هاست و نمود خرمی و سرسبزی.

نمايی دور از طاق بزرگ و کوچک

خسرو پرويز علاقه‌ی زيادی به آناهيتا داشت و معبد آناهيتا را در نزديکی کنگاور، شهری در خاور کرمانشاه ساخت و در آن‌جا دل به مهر شيرين نهاد.

در کناره‌ی ورودی طاق، سنگ‌نگاره‌ای زيبا از فرشتگان بال‌دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهيان در مرداب و نقش‌های فيل، اسب و قايق می‌باشد که حاکی از مراسم بزم و شادی است.

شکار گراز

در زير نقش تاج‌گذاری خسرو پرويز سواری زره‌پوش سوار بر اسب قرار دارد. يقين نيست که اين سوار کيست، يا يک رزم‌جوست يا خسرو پرويز يا پيروز ساسانی. اما نشان‌گر فر و قدرت شاه و ايرانيان است.

اسب‌سوار زره‌پوش

گويند فرشی از جواهر بر کف طاق بوده که هنگام حمله‌ی اعراب ميان فرماندگان عرب تقسيم شده است. طاق بستان از دير باز مورد حمله‌ی مهاجمان به ايران بوده و در زمان حضور نيروهای استالين و انگليس خساراتی به آن وارد شده اما هنوز شکوهمند است.

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : جمعه پانزدهم مرداد 1389
زمان : 1 PM
کرد یعنی....
موضوع : شعر کوردی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|

کرد یعنی یک اصالت

ناب ... ناب

کرد یعنی یک سوال بی جواب

کرد یعنی منصور بر دار باش

مرگ را در آغوش و بیدار باش

کرد یعنی گریه های تا خدا

کرد یعنی سوزش بی انتها

کرد یعنی صد شهید و یک مزار

کرد یعنی برکه های بی قرار

کرد یعنی مویه های انتظار

کرد یعنی سالهای بی بهار

کرد نام یک قوم از پدر


کرد یعنی نه مذهب نه مرز

بلکه خون

کرد یعنی عاشقی کردن تا جنون

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : جمعه چهارم تیر 1389
زمان : 6 PM
خودای ک دووسمان نه یاشت ...
موضوع : شعر کوردی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|


Image Hosting

یه زه خم داخ دیوریه  هه ها له بان شانمه و

ته و چه و که و تنه  هه پیچیه یده گیانمه و
چراخ عمرخوه م شه وی وه هه ر د ده س کوشانمه و
هه نای ک ئه ور هیور ت بیه یده ئاسمانمه و
نیه یوه نسیو باخمه ئه نار و سیف ولیمووی
م هاتموو شه که ت شه که ت هه دار وی (بید) له قانمه و
له ئی ولات ناکه سه  هه بوو که نه هه ناسمه و

نه وای ک ناوه نازه گه ی ت بایدنه  زوانمه و
چه نی چه نیگه خیونه گه م له ی ئاسمانه جووشیه ی
یه ئه ور چه و تنه چمان ک واریه خه زانمه و
ئه گه ر هزار سال تر  خودا عمر بیه یده پیم ،
له لی توام ک ده رد ت بکه یده تیوش گیانمه و
وه فکر زه خمه گه ی م نه وون شرین تره ک له گیانمه
وه تم بمینیه م کوره وه ده رد که س مزانمه و
په ری فرشته مانگ خوه م خودا بکه ی نه مینیه م
دواره زه خمه گه ِ دلد نه زانسه کلانمه و
شه و و غه زه ل  منو وتنو و خودای ک دووسمان نه یاشت
مه لیوچگه یله خه و نیه که ن له ئی هه ناس سه ردمه


غزل تازه ای از رضا موزونی

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : جمعه چهارم تیر 1389
زمان : 6 PM
مه‌لیوچگ
موضوع : شعر کوردی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|



http://jarchy.files.wordpress.com/2009/02/242sak8.jpg


مه‌لیوچگم مه‌لیوچگم

دنیام گه‌ورا خوه‌م بیوچگم

وه ئی زه‌ره‌یل بالمه

ئی ئاسمانه مالمه

مشی برنج که‌می گه‌نم

رووزی خوه‌مه م هه‌لچنم

نه‌رمانمه مال که‌سی

نه‌شکانمه پا و ده‌سی

دوام یه‌سه روو‍ژ و شه‌وان

بشکی هه‌رچیگه تیرکه‌وان



شعر تازه از رضا موزونی

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : جمعه چهارم تیر 1389
زمان : 6 PM
گروه‌بندی سرابهای استان کرمانشاه براساس تشابه کیفیت فیزیکی و شیمیایی
موضوع : اجتماعی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|


http://i18.tinypic.com/29pxk4k.jpg



سراب نیلوفر

این سراب در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. این سراب به صورت استخر وسیعی، مملو از گل های نیلوفر است. غنچه ها و برگ های این گل ها سر از آب بر آورده و سطح وسیعی از سراب را پوشانده است. این ساب ظرفیت بهره دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. در سال های اخیر جهت رفاه بازدیدکنندگان در اطراف این سراب، تأسیسات و پارکی احداث شده است.

سراب روانسر

این سراب زیبا در داخل شهر روانسر قرار دارد و سرچشمه رودخانه قره سو است. به دلیل وجود این سراب و قرار گرفتن آثار تاریخی در کنار آن و نیز سرسبزی و طبیعت زیبا، این مکان یکی از نقاط تفریحی شهر روانسر به حساب می آید.

سراب بیستون

این سراب در سی کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در دامنه کوه بیستون قرار دارد. این سراب مزارع بیستون و «بلوردی» را مشروب می کند.

سراب سنقر

سراب سنقر در پنج کیلومتری جاده سنقر به کرمانشاه و در مجاور روستای «تازه آباد» قرار دارد. آب آن از زیر کوه سراب به سرعت و با فشار به صورت فواره بیرون می ریزد. آب این سراب در زمستان ها گرم و در تابستان ها سرد است. آب گوارای این سراب، آب آشامیدنی روستاهای اطراف را تأمین می کند و سپس به رودخانه ی قره سو می ریزد.

سراب هرسین

در داخل شهر هرسین و در دامنه کوه «شیرز» سراب بسیار زیبایی وجود دارد که اراضی کشاروزی هرسین را مشروب می سازد. سراسر این سراب پوشیده از درختان جنگلی است. عناصر طبیعی چون چشمه، کوهستان، فضای سبز و آثار تاریخی زیبایی مضاعفی به طبیعت بکر آن داده است.

سراب دربند

این سراب در شمال شهر صحنه و در محلی به نام دربند قرار دارد. مزارع صحنه را آبیاری می کند. در کنار این سراب آبشاری زیبا دیده می شود که آب آن با فشار زیاد از شکاف کوهی بیرون می ریزد. این آبشار در فصل بهار از مکان های دیدنی و زیبای صحنه محسوب می شود.

منبع: سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه




پژوهش حاضر شراط زیست محیطی سرابهای استان کرمانشاه را در بر میگیرد. استان با توجه به تحت تأثیر قرار گرفتن عواملی چون گسترش عرض جغرافیایی، گستردگی تغیرات ارتفاعی، تنوع اقلیم‌های مناطق همجوار و واقع شدن در منطقه زاگرس غربی از شرایط آب و هوایی متنوعی برخوردار بوده، مخازن آب آن عمدتا در سازندهای سخت متشکل از واحدهای آهکی و سازندهای سست متشکل از واحدهای مروبط به کواترنر قرار دارند. وجود سرابهای فراوان در استان کرمانشاه به دلیل وجود سازندهای سخت بوده که در اثر سالیان دراز انحلال ترکیبات آهکی موجود در این تشکیلات شرایط راهیابی آبهای زیرزمینی را به سطح زمین فراهم نموده منجر به تشکیل سرابها شده است. بسیاری از رودخانه‌های استان از خروج این سرابها سرچشمه میگیرند. آب سرابها عمدتا مصرف شرب و کشاوری دارد. در استان کرمانشاه بالغ بر 60 سراب وجود داشته که برخی از آنها دائمی هستند. در بررسی حاضر کیفیت فیزیکی و شیمیایی آب تعداد 17 سراب مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. با استفاده از روش دسته بندی میانگین ضرایب تشابه بر اساس میانگین پنج خصوصیت فیزیکی و شیمیایی BOD5 ، DO ، EC ، pH و COD چها رگروه کاملا مجزا شامل 1ـ سرابهای نیلوفر، هرسین، مورت 2ـ سرابهای بیستنون، گزنهله، یاوری، بل، 3ـ سرابهای پیران، روانسر، جابری، قره دانا، 4ـ سرابهای سرابله، گرم، طاق بستان، فش، نوژیروان، قوری قلعه با تشابه بسیار بالا حاصل گردید که حاکی از وجود شرایط متفاوت کیفیت آب در سرابها میباشد. در برسی میزان فلزات سنگین در زیر حد مجاز ثبت گردید. اگرچه کیفیت آب سرابها برای کلیه مصارف در حد مجاز بوده لیکن با توجه به توسعه منابع آلاینده در منطقه توصیه میشود استفاده از آب سرابها بیشتر بر روی گردشگری و کشاورزی متمرکز گردد.

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : دوشنبه بیست و هفتم اردیبهشت 1389
زمان : 12 PM
جشن ملی نوروز در کردستان بزرگ و پیوند آن با آریاییسم
موضوع : فرهنگی

اشتراک و ارسال مطلب به:

| | ادامه مطلب...

تیره های ایرانی نژاد کرد که در کشورهای ترکیه، عراق، ایران و سوریه زندگی می کنند، جشن نوروز را با شکوه تمام برگزار می کنند. کردها از نظر زبان و مذهب به گروههای مختلفی تقسیم می شوند ولی همه آنها نوروز را جشن می گیرند و به آن نِوروز  NewroZ می گویند زیرا از دیدگاه نژادی ایرانی هستند و ایران که واژه ای اوستایی است در معنی خواستگاه آریایی ها می باشد . آتش افکنی و نوروز دو رکن اساسی جشنهای ملی کردها محسوب می شود  .

 نوروز و بهار برای ایرانیان و به خصوص تیره های كرد مفهوم آزادی و رهایی از بند اسارت وبندگی ظلم و جور ستمكاران ، زایشی نو و ازسرگیری كار و تلاش دوباره برای زندگیدارد 


نوروز و بهار برای ایرانیان و به خصوص تیره های كرد مفهوم آزادی و رهایی از بند اسارت وبندگی ظلم و جور ستمكاران ، زایشی نو و ازسرگیری كار و تلاش دوباره برای زندگیدارد.

و داستان ضحاک و کاوه( که یک نام کردی است ) آهنگر که به روایتی همان داستان ریشه کن شدن ظلم ضحاک و پایه گذاری حکومت ماد در ایران است 
 

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : جمعه سیزدهم فروردین 1389
زمان : 6 PM
گزارش تصویری از جشن نوروز در سلیمانیه
موضوع : فرهنگی

اشتراک و ارسال مطلب به:

| | ادامه مطلب...

نوروز در كردستان عراق تنها یک جشن اجتماعی نیست ، بلکه‌ با آزادی‌خواهی کردستان عجین گشته‌ و به‌ همین خاطر است که‌ نام نوروز و مبارزه‌ در راه آزادی کردستان با هم گره خورده‌اند.
شهر آكری در 120 كیلومتری هه‌ولیر واقع شده است.مردم کردستان تحویل سال و آغاز بهار را با روشن کردن آتش که نمادی از سوزاندن بندهای اسارت و کهنگی است ، جشن می‌گیرند. جوانان آكری با مشعل روشن به بالای كوه می روند تا آماده برگزاری جشن شوند. در این مراسمها با روشن کردن آتش مقدس به رقص و پایکوبی محلی می پردازند و شب خود را به یاد ماندنی میکنند.
گزارش تصویری جام جم و خبرگزاری رویترز از جشن کردهای شهر آكری را به تماشا بنشینیم.


Kurd_Iraq_Newroz21



برای دیدن بقیه عکس ها به ادامه مطلب توجه کنید

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : پنجشنبه بیست و هفتم اسفند 1388
زمان : 5 PM
سفرنامه
موضوع : فرهنگی

اشتراک و ارسال مطلب به:

| | ادامه مطلب...

سفرنامه



در آخرین روزهای سال 84 همراه با جماعتی از اهل ادب و فرهنگ استان های ایلام و کرمانشاه و کردستان به دعوت موسسه ی فرهنگی آراس ، در همایشی فرهنگی به نام زبان و ادبیات کلهر (کردی جنوبی ) که در شهر اربیل (هه ولیر) برگزاربود شرکت داشتم . نوشته ی زیر ، شرح این سفر است .


لطفا به ادامه مطلب توجه کنید...
نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : چهارشنبه نوزدهم اسفند 1388
زمان : 5 PM
طنز گیبودوس..... در باره ملت کرد
موضوع : اجتماعی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|

«گیبودوس» یک منتقد و طنز نویس معروف فرانسوی است که معمولا در مورد همه ملتها می نویسد و نوشته هایش دارای اعتباری خاص و پر طرفدار است. طنزهایش معمولا عمیق هستند و هیچ وقت  طنزهایش حرمت شکنی و توهین به ملتی را بر ندارد. در مورد ملت کرد نیز طنزی نوشته بود که خواندن آن خالی از لطف نیست. او می گوید:

«یک دوست بوسنیائی دارم که هر وقت او را می بینم از بدبختی و مظلومیت ملتش می نالد، ومن هم  به او دلداری میدهم و به او می گویم : برو خدا را شکر کن اگر فلسطینی بودی چکار میکردی؟

یک دوست فلسطینی دارم که همیشه از سر گردانی و مظلومیت ملت خود گله و شکایت می کند، و من به او مگویم که برو امیدوار باش و زیاد ناراحت نباش، اگر کرد بودی چکار می کردی؟؟؟

یک دوست کرد دارم که ناله و شکایتی ندارد، من هم از این بابت خوشحال هستم، چون اگر شکایت می کرد آنوقت دیگر نمی دانستم چه طوری و با چه چیزی او را دلداری بدهم چه کسی را پیدا کنم که از او ستمدیده تر و سرگردانتر باشد؟؟؟!!!!! 

نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : سه شنبه هجدهم اسفند 1388
زمان : 11 AM
***
موضوع : شعر کوردی

اشتراک و ارسال مطلب به:

|


تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد


من له زنجیر و ته ناف و دار و به ند باکم نیه


له ت له تم که ن، بمکوژن هیشتا ده لیم کوردم ئه من


تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد
نویسنده : که ژول چاو که ژال
تاریخ : سه شنبه یازدهم اسفند 1388
زمان : 9 PM


 

قالب وبلاگ

هاست لينوكس

مرجع راهنمای وبلاگ نویسان

سفارش طراحی اختصاصی قالب وب سايت و قالب وبلاگ

طراحي وب